Ontdek de kracht van radio

Ontdek de kracht van radio

Als je in de reclame werkt moet je tegenwoordig lef hebben om radio als reclamemedium te opperen. In een volle vergaderzaal, waar sexy termen als snapchatstories en viral content over tafel vliegen. Maar gelijk hebben, is geen kwestie van stemmen tellen. Gelijk hebben is vooral een kwestie van slim kijken naar de mogelijkheden. En als het om radio gaat, zijn die mogelijkheden bijna oneindig.

Radio is misschien wel het meest flexibele medium van allemaal. Het meest onderschatte, in ieder geval. Want het is het grootste overdagmedium. En wie zegt dat radio alleen maar goed werkt voor sales (klopt overigens), die doet het medium behoorlijk tekort.

Als je het goed doet, kan radio veel meer. Radio vermaakt. Radio verbeeldt. Radio prikkelt. Radio ontroert. Bijt. Zingt. Fluistert. En kronkelt zich een weg door je bewustzijn. Misschien is het goed, om je nog een keer te helpen herinneren aan die kracht van radio.

Radio Raakt.

All Stars

All Stars

  • SIRE - Publicis

    "Stop digitaal pesten", rapportcijfer 7,9 gemeten door Ster Admeasure

    Albert Heijn - TBWA\NEBOKO

    "Zomerhits ijsjes", rapportcijfer 7,3 gemeten door Ster Admeasure

    Unox - TBWA\NEBOKO

    "Rookworst", rapportcijfer 7,1 gemeten door Ster Admeasure

    Calvé Pindakaas - Alfred

    "Stom hè!", rapportcijfer 7 gemeten door Ster Admeasure

  • World Radio Day commercial

    versie Radio 538

    versie Radio 10

    versie Qmusic

    versie Radio Veronica

    versie 100% NL

    versie SLAM

    versie BNR

  • "Racer"

    "Super Woman"

  • "Alles achterlaten"

    "Française"

    "Wereldreiziger"

    "Acces Denied"

  • Opening RAB awardshow 2018

    Alleen met koptelefoon of oortjes luisteren!

Experts

Experts

  • Kees Kroot

    Circusdirecteur Soundcircus

    Vaak ligt het uitzendschema al klaar met daarin het aantal seconden dat de radiocommercial mag duren, ver voordat er een concept is bedacht. Hierdoor is creatie genoodzaakt zich te schikken in de vaak te kort beschikbare tijd. Mijn advies is om een richttijd aan te geven en in de studio de definitieve tijd te bepalen. Het gaat tenslotte vaak over slechts 5 seconden. Op deze manier creëer je een rustige commercial die aangenaam klinkt en beklijft bij de luisteraar in plaats van een aaneengesloten woordenstroom die niets meer communiceert. Mede in het kader van de volle aandacht die je op radio hebt, gebruik je zo de tijd die nodig is om je (liefst maar één) boodschap helder en efficiënt over te brengen. Die dan rustig en aangenaam klinkt.

    foto: Krijn van Noordwijk

  • Sander van der Peet

    Abovo Media

    Er zijn geen regels die omschrijven waaraan dé succesvolle commercial of campagne moeten voldoen. Maar er zijn wel enkele belangrijke voorwaarden die naadloos aansluiten op de eisen van het medium radio. Prop je commercial niet te vol met informatie: keep it simple! Zorg voor een goede combinatie van de juiste emotie, de juiste manier van communiceren voor zowel jouw bedrijf als de zender(s) die je inzet, de juiste muziek en stem én communiceer de juiste informatie. Creëer als het ware een klein hoorspel waarbij jouw commercial voor de luisteraar een lust voor het oor wordt. Waarbij hij/zij zich waant in de door jou met audio geschetste omgeving. Voeg hier een goed gekozen (en onderbouwde) zender-, dag- en tijdvakselectie aan toe en de eerste stappen voor een succesvolle commercial en campagne zijn gemaakt!

    Nico Slooff

    Zuiver Media

    Met vijftien landelijke FM-zenders, bijna dertig regionale zenders en tientallen digitale stations is radio er voor iedereen. Van klassieke muziek via de actuele beurskoersen naar beukende beats, wat de voorkeur van de luisteraar ook is, radio heeft het op ieder moment van de dag. Radio gaat niet uit, radio heeft geen testbeeld, radio is er altijd. Dit biedt ook adverteerders de mogelijkheid hun doelgroep gericht te bereiken. Niet alleen op zenderniveau, maar ook per moment van de dag. Maak hier gebruik van! Dit maakt de commercial relevant én brengt jouw product of dienst dichter bij de luisteraar.

    Patrick Horstman

    AV Consultant Zenith

    Stel je eens voor; na een gehaaste week vol met to-do lijsten lig je eindelijk op het strand. De kids zijn ingesmeerd en bouwen een zandkasteel en jij kunt eindelijk even achterover zitten. Geen push berichten op je telefoon, geen volle wasmand maar alleen jij en het geluid van de oceaan op de achtergrond…eindelijk rust. Totdat er een tractor met ronkende motoren om de hoek komt scheuren om z’n viskar precies naast je strandbedje te parkeren. Zo’n onderbreking horen we op radio veel terug, programmering afgestemd op je stemming bruut onderbroken door een aaneenschakeling van vlug gesproken tekst in alle toonhoogtes. Audio is voor video wat boeken zijn voor films; een oneindige wereld van je persoonlijke fantasie. Maak daar gebruik van in je commercial en je zult zien dat dit continue bewezen massamedium met een gemiddeld dagbereik van ruim 10 miljoen Nederlanders nog beter voor je gaat werken. Don’t be a viskar.

    Arthur Trepstra

    Senior AV Consultant Magna

    Radio is als geen enkel ander medium in staat om een emotionele connectie te onderhouden of op te bouwen met de gebruikers. Als adverteerder / mediabureau / reclamebureau ben je mede verantwoordelijk om een omgeving te creëren die prettig is voor de luisteraar, zodat dit ook behouden blijft. Vervuil de radiozendtijd dus niet met slechte commercials. Met een hoogwaardige commercial scoor je punten bij zowel de luisteraar alsmede de radiozender. Test alsjeblieft de commercial vooraf om de effectiviteit van jouw campagne te optimaliseren. En in het kader van relevantie graag rekening houden met moment planning. Een mooie commercial op het verkeerde moment is alsnog doodzonde.

  • Jos van den Bergh

    Manager Marketing Communicatie Renault Nederland

    De mediamix van merken leunt steeds meer op digitaal. Digitaal is efficiënt, je kunt er perfect mee targetten en je kunt met digitale inzet de funnel volledig monitoren en live optimaliseren. Radio is echter een traditioneel medium dat een substantiële bijdrage levert aan de digitale funnel, deze van volume kan voorzien. Door een boodschap een heel aantal keer per dag per zender te herhalen wordt traffic naar websites en facebookpagina’s gestimuleerd. Ook levert radio- inzet direct een groter searchvolume op, waarmee de digitale interactie verder wordt vergroot. Daarbij draagt radio nog altijd bij aan de merkbekendheid, in de wirwar van mediaprikkels bij de consument ook een must-have. Radio is daarmee een waardevolle aanvulling in de mediamix met grote toegevoegde waarde voor het merk en de business. Zonder radio geen bekendheid en daarmee ook geen conversie. Radio maakt merken bekend en business groot.

    Mariëlle Slenders

    Mediamanager A.S. Watson Health & Beauty Benelux

    Radio is voor ons een onmisbaar kanaal in onze mediamix. Onze brede doelgroep weten we met radio efficiënt en effectief te bereiken. We investeren bewust een groot deel van ons budget hieraan, met de directe resultaten die we zien op traffic naar onze winkel en webshop. Door consistent gebruik van ons audiologo en de stem van Hadewych Minis creëren we direct herkenbaarheid en vergroten we het campagne-effect. Uiteraard is de flexibiliteit waarmee radio ingezet kan worden, ook een zeer fijn aspect voor ons als retailer.

    Laura van Gestel

    Manager commerciële communicatie
    Vodafone Ziggo

    Uniek aan radio is dat het mediumtype snel contacten kan opbouwen in een korte periode. Radio geeft ruimte om een verhaal te vertellen. Radio ouderwets? Zolang de aanpak van de adverteerder vernieuwend en verfrissend blijft zeker niet! Als concept/strategie en de kracht van het medium radio samenkomt, raakt het!

    Marielle Krouwel

    Hoofd Merk & Communicatie SNS

    Radio inzetten voor onze campagnes is bij SNS heel normaal. We zijn een bank die heel dicht bij haar klanten staat en de radio staat bij de gewone Nederlander vaak aan. Dus zijn wij daar waar zij ook zijn. De kunst van goed radioreclamewerk is om alle aspecten van dit mooie medium voluit te benutten, écht creatief te zijn en lef te hebben. En ondanks dat men de inzet van RTV nog wel eens bestempelt als traditionele media denken wij bij SNS dat daar niks mis mee is. Want het werkt en wordt gewaardeerd door onze doelgroep. En daar gaat het om.

  • Benjamin S. Jankowski

    Senior Vice President Media
    Mastercard

    In the complex media world, audio continues to be a powerful media vehicle.  The ability to leverage trusted spokespeople and local experiences helps us drive consumer engagement which drives our business.

    Jonas Braun

    Media Strategy & Special Projects
    Lidl Belgium & Luxemburg GmbH

    Technology is rapidly reshaping our behavior in many challenging ways. One of those is that people nowadays can -and will- opt-out from undesired messages, on almost any platform.
    Radio however, is one of the few wide-reach channels that still allow brands to fully reach big audiences. We believe that provided you’re willing to invest enough in creativity and engagement, the specific ‘personal’ and ‘nearby’ characteristics of this medium offer great potential to earn -and build- attention on a large scale, at a very reasonable cost.

    Roland Meves

    head of Marketing/Media
    McDonald’s Germany

    Radio has been a very important medium for McDonald’s for quite a while now, because it’s a well-proven promotional medium. Convergent audio campaigns create an increased ad effect through additional touchpoints in younger target groups. The additional stimuli not only lead to increases in sales, but also keep the message and the brand in people’s minds.

  • Giel Beelen

    NPO Radio 2

    Ivo van Breukelen

    DJ Radio 538

Winnaars

Winnaars

  • Toto - TBWA\NEBOKO

    "Koning Toto", publieksprijs 2019

    SIRE - Joe Public

    "#DoesLief", vakjuryprijs creatie 2019

    CliniClowns - Havas Lemz

    "Levende dieren - Luca", publieksprijs 2018

    Staatsloterij - TBWA\NEBOKO

    "Laurel-Yanny", vakjuryprijs creatie 2018

    Tele2 - INDIE

    "Valentijn", vakjuryprijs creatie 2017

    McDonald's - TBWA\NEBOKO

    "Excuus", publieksprijs 2017

    Holland Casino - TBWA\NEBOKO

    "Man/vrouw", vakjuryprijs creatie 2016

    Vodafone - Achtung!

    "Goed voornemens", publieksprijs 2016

  • Interpolis - Qmusic

    "#IkRijvoorNL"
    RAB Award 2019, promo

    Dacia Duster - Radio 538

    "Blijf-erin-en-win!"
    RAB Award 2018, promo

    Holland Casino - C&S - Radio 538

    "Gokje wagen - Lukt 't ze of lukt 't ze niet?"
    RAB Award 2017, promo

  • Sparta - TBWA\NEBOKO

    "E-Bike Dokter", nominatie 2017

    Sparta - TBWA\NEBOKO

    "E-Bike Scouting", nominatie 2017

    Peugeot - HAVAS LEMZ

    "De helft eraf", nominatie 2017

    Amnesty International - BVH

    "Handelsmissie China - Majesteit", zilver 2016

    Amnesty International - BVH

    "Handelsmissie China - Dijksma", zilver 2016

    Amnesty International - BVH

    "Handelsmissie China - Van Rijn", zilver 2016

    Alzheimer Nederland - N=5

    "Radioreclame", zilver 2015

    Trouw - KOKORO

    "Bootvluchteling", brons 2015

    Trouw - KOKORO

    "Operatie", brons 2015

    Trouw - KOKORO

    "Privacy", brons 2015

  • Federal Express - White Rabbit Budapest

    "The Fastest Spot - UPS", Silver Lion Campaign - Consumer Services 2018
    Hungary

    Federal Express - White Rabbit Budapest

    "The Fastest Spot - DHL", Silver Lion Campaign - Consumer Services 2018
    Hungary

    Road Safety Council - 303MullenLowe

    "Time with mum"
    Siren Award 2017
    Australië

    Maltesers - Clemenger BBDO Melbourne

    "Texas Chainsaw Massacre"
    Siren Award 2016
    Australië

Zenders

Zenders

  • NPORadio1

    NPORadio2

    NPO3FM

    NPORadio4

    NPORadio5

  • Radio 538

    Radio Veronica

    Radio 10

    Sky Radio

  • Qmusic

  • 100% NL

    SLAM!

  • Sublime FM

    BNR

    Classic FM

  • RadioNL

    Radio 8FM

    Waterstad FM

    Simone FM

    Groot Nieuws Radio

  • Omroep Brabant

    Omroep Gelderland

    Omroep West

    Omroep Zeeland

    Omrop Fryslan

    Radio Drenthe

    Radio Noord-Holland

    Radio Oost

    Radio Noord

    L1 Radio

Méér met radio...

Méér met radio...

  • RAB.radio

    Ontdek wat goede radioreclame voor jouw merk kan betekenen, ga naar de RAB kennis website…

    RadioCloud.nl

    Voor meer inspiratie, ga naar RadioCloud met alle commercials vanaf 2007…

    RadioAdvertisingAwards.nl

    Voor alles over de RAB bekroningen, het radiofeest van het jaar en het inzenden van jouw beste werk…

Over ons

RAB is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations en staat voor het vermarkten van radiokennis en het inspireren over radioreclame voor de adverteerder en haar adviseurs.

Informatie

Contact

Mediahuis
Hogehilweg 10
1101 CC Amsterdam Zuidoost

T +31 (0)20 345 1596
info@rab.fm






© RADIO RAAKT 2022 - Onderdeel van RAB