Ontdek de kracht van radio
Als je in de reclame werkt moet je tegenwoordig lef hebben om radio als reclamemedium te opperen. In een volle vergaderzaal, waar sexy termen als snapchatstories en viral content over tafel vliegen. Maar gelijk hebben, is geen kwestie van stemmen tellen. Gelijk hebben is vooral een kwestie van slim kijken naar de mogelijkheden. En als het om radio gaat, zijn die mogelijkheden bijna oneindig.
Radio is misschien wel het meest flexibele medium van allemaal. Het meest onderschatte, in ieder geval. Want het is het grootste overdagmedium. En wie zegt dat radio alleen maar goed werkt voor sales (klopt overigens), die doet het medium behoorlijk tekort.
Als je het goed doet, kan radio veel meer. Radio vermaakt. Radio verbeeldt. Radio prikkelt. Radio ontroert. Bijt. Zingt. Fluistert. En kronkelt zich een weg door je bewustzijn. Misschien is het goed, om je nog een keer te helpen herinneren aan die kracht van radio.
Radio Raakt.
All Stars
SIRE - Publicis
"Stop digitaal pesten", rapportcijfer 7,9 gemeten door Ster Admeasure
Albert Heijn - TBWA\NEBOKO
"Zomerhits ijsjes", rapportcijfer 7,3 gemeten door Ster Admeasure
Unox - TBWA\NEBOKO
"Rookworst", rapportcijfer 7,1 gemeten door Ster Admeasure
Calvé Pindakaas - Alfred
"Stom hè!", rapportcijfer 7 gemeten door Ster Admeasure
World Radio Day commercial
versie Radio 538
versie Radio 10
versie Qmusic
versie Radio Veronica
versie 100% NL
versie SLAM
versie BNR
"Racer"
"Super Woman"
"Alles achterlaten"
"Française"
"Wereldreiziger"
"Acces Denied"
Opening RAB awardshow 2018
Alleen met koptelefoon of oortjes luisteren!
Experts
Kees Kroot
Circusdirecteur Soundcircus
Vaak ligt het uitzendschema al klaar met daarin het aantal seconden dat de radiocommercial mag duren, ver voordat er een concept is bedacht. Hierdoor is creatie genoodzaakt zich te schikken in de vaak te kort beschikbare tijd. Mijn advies is om een richttijd aan te geven en in de studio de definitieve tijd te bepalen. Het gaat tenslotte vaak over slechts 5 seconden. Op deze manier creëer je een rustige commercial die aangenaam klinkt en beklijft bij de luisteraar in plaats van een aaneengesloten woordenstroom die niets meer communiceert. Mede in het kader van de volle aandacht die je op radio hebt, gebruik je zo de tijd die nodig is om je (liefst maar één) boodschap helder en efficiënt over te brengen. Die dan rustig en aangenaam klinkt.
foto: Krijn van Noordwijk
Sander van der Peet
Abovo Media
Er zijn geen regels die omschrijven waaraan dé succesvolle commercial of campagne moeten voldoen. Maar er zijn wel enkele belangrijke voorwaarden die naadloos aansluiten op de eisen van het medium radio. Prop je commercial niet te vol met informatie: keep it simple! Zorg voor een goede combinatie van de juiste emotie, de juiste manier van communiceren voor zowel jouw bedrijf als de zender(s) die je inzet, de juiste muziek en stem én communiceer de juiste informatie. Creëer als het ware een klein hoorspel waarbij jouw commercial voor de luisteraar een lust voor het oor wordt. Waarbij hij/zij zich waant in de door jou met audio geschetste omgeving. Voeg hier een goed gekozen (en onderbouwde) zender-, dag- en tijdvakselectie aan toe en de eerste stappen voor een succesvolle commercial en campagne zijn gemaakt!
Nico Slooff
Zuiver Media
Met vijftien landelijke FM-zenders, bijna dertig regionale zenders en tientallen digitale stations is radio er voor iedereen. Van klassieke muziek via de actuele beurskoersen naar beukende beats, wat de voorkeur van de luisteraar ook is, radio heeft het op ieder moment van de dag. Radio gaat niet uit, radio heeft geen testbeeld, radio is er altijd. Dit biedt ook adverteerders de mogelijkheid hun doelgroep gericht te bereiken. Niet alleen op zenderniveau, maar ook per moment van de dag. Maak hier gebruik van! Dit maakt de commercial relevant én brengt jouw product of dienst dichter bij de luisteraar.
Patrick Horstman
AV Consultant Zenith
Stel je eens voor; na een gehaaste week vol met to-do lijsten lig je eindelijk op het strand. De kids zijn ingesmeerd en bouwen een zandkasteel en jij kunt eindelijk even achterover zitten. Geen push berichten op je telefoon, geen volle wasmand maar alleen jij en het geluid van de oceaan op de achtergrond…eindelijk rust. Totdat er een tractor met ronkende motoren om de hoek komt scheuren om z’n viskar precies naast je strandbedje te parkeren. Zo’n onderbreking horen we op radio veel terug, programmering afgestemd op je stemming bruut onderbroken door een aaneenschakeling van vlug gesproken tekst in alle toonhoogtes. Audio is voor video wat boeken zijn voor films; een oneindige wereld van je persoonlijke fantasie. Maak daar gebruik van in je commercial en je zult zien dat dit continue bewezen massamedium met een gemiddeld dagbereik van ruim 10 miljoen Nederlanders nog beter voor je gaat werken. Don’t be a viskar.
Arthur Trepstra
Senior AV Consultant Magna
Radio is als geen enkel ander medium in staat om een emotionele connectie te onderhouden of op te bouwen met de gebruikers. Als adverteerder / mediabureau / reclamebureau ben je mede verantwoordelijk om een omgeving te creëren die prettig is voor de luisteraar, zodat dit ook behouden blijft. Vervuil de radiozendtijd dus niet met slechte commercials. Met een hoogwaardige commercial scoor je punten bij zowel de luisteraar alsmede de radiozender. Test alsjeblieft de commercial vooraf om de effectiviteit van jouw campagne te optimaliseren. En in het kader van relevantie graag rekening houden met moment planning. Een mooie commercial op het verkeerde moment is alsnog doodzonde.
Jos van den Bergh
Manager Marketing Communicatie Renault Nederland
De mediamix van merken leunt steeds meer op digitaal. Digitaal is efficiënt, je kunt er perfect mee targetten en je kunt met digitale inzet de funnel volledig monitoren en live optimaliseren. Radio is echter een traditioneel medium dat een substantiële bijdrage levert aan de digitale funnel, deze van volume kan voorzien. Door een boodschap een heel aantal keer per dag per zender te herhalen wordt traffic naar websites en facebookpagina’s gestimuleerd. Ook levert radio- inzet direct een groter searchvolume op, waarmee de digitale interactie verder wordt vergroot. Daarbij draagt radio nog altijd bij aan de merkbekendheid, in de wirwar van mediaprikkels bij de consument ook een must-have. Radio is daarmee een waardevolle aanvulling in de mediamix met grote toegevoegde waarde voor het merk en de business. Zonder radio geen bekendheid en daarmee ook geen conversie. Radio maakt merken bekend en business groot.
Mariëlle Slenders
Mediamanager A.S. Watson Health & Beauty Benelux
Radio is voor ons een onmisbaar kanaal in onze mediamix. Onze brede doelgroep weten we met radio efficiënt en effectief te bereiken. We investeren bewust een groot deel van ons budget hieraan, met de directe resultaten die we zien op traffic naar onze winkel en webshop. Door consistent gebruik van ons audiologo en de stem van Hadewych Minis creëren we direct herkenbaarheid en vergroten we het campagne-effect. Uiteraard is de flexibiliteit waarmee radio ingezet kan worden, ook een zeer fijn aspect voor ons als retailer.
Laura van Gestel
Manager commerciële communicatie
Vodafone Ziggo
Uniek aan radio is dat het mediumtype snel contacten kan opbouwen in een korte periode. Radio geeft ruimte om een verhaal te vertellen. Radio ouderwets? Zolang de aanpak van de adverteerder vernieuwend en verfrissend blijft zeker niet! Als concept/strategie en de kracht van het medium radio samenkomt, raakt het!
Marielle Krouwel
Hoofd Merk & Communicatie SNS
Radio inzetten voor onze campagnes is bij SNS heel normaal. We zijn een bank die heel dicht bij haar klanten staat en de radio staat bij de gewone Nederlander vaak aan. Dus zijn wij daar waar zij ook zijn. De kunst van goed radioreclamewerk is om alle aspecten van dit mooie medium voluit te benutten, écht creatief te zijn en lef te hebben. En ondanks dat men de inzet van RTV nog wel eens bestempelt als traditionele media denken wij bij SNS dat daar niks mis mee is. Want het werkt en wordt gewaardeerd door onze doelgroep. En daar gaat het om.
Benjamin S. Jankowski
Senior Vice President Media
Mastercard
In the complex media world, audio continues to be a powerful media vehicle. The ability to leverage trusted spokespeople and local experiences helps us drive consumer engagement which drives our business.
Jonas Braun
Media Strategy & Special Projects
Lidl Belgium & Luxemburg GmbH
Technology is rapidly reshaping our behavior in many challenging ways. One of those is that people nowadays can -and will- opt-out from undesired messages, on almost any platform.
Radio however, is one of the few wide-reach channels that still allow brands to fully reach big audiences. We believe that provided you’re willing to invest enough in creativity and engagement, the specific ‘personal’ and ‘nearby’ characteristics of this medium offer great potential to earn -and build- attention on a large scale, at a very reasonable cost.
Roland Meves
head of Marketing/Media
McDonald’s Germany
Radio has been a very important medium for McDonald’s for quite a while now, because it’s a well-proven promotional medium. Convergent audio campaigns create an increased ad effect through additional touchpoints in younger target groups. The additional stimuli not only lead to increases in sales, but also keep the message and the brand in people’s minds.
Giel Beelen
NPO Radio 2
Ivo van Breukelen
DJ Radio 538
Winnaars
Toto - TBWA\NEBOKO
"Koning Toto", publieksprijs 2019
SIRE - Joe Public
"#DoesLief", vakjuryprijs creatie 2019
CliniClowns - Havas Lemz
"Levende dieren - Luca", publieksprijs 2018
Staatsloterij - TBWA\NEBOKO
"Laurel-Yanny", vakjuryprijs creatie 2018
Tele2 - INDIE
"Valentijn", vakjuryprijs creatie 2017
McDonald's - TBWA\NEBOKO
"Excuus", publieksprijs 2017
Holland Casino - TBWA\NEBOKO
"Man/vrouw", vakjuryprijs creatie 2016
Vodafone - Achtung!
"Goed voornemens", publieksprijs 2016
Interpolis - Qmusic
"#IkRijvoorNL"
RAB Award 2019, promo
Dacia Duster - Radio 538
"Blijf-erin-en-win!"
RAB Award 2018, promo
Holland Casino - C&S - Radio 538
"Gokje wagen - Lukt 't ze of lukt 't ze niet?"
RAB Award 2017, promo
Sparta - TBWA\NEBOKO
"E-Bike Dokter", nominatie 2017
Sparta - TBWA\NEBOKO
"E-Bike Scouting", nominatie 2017
Peugeot - HAVAS LEMZ
"De helft eraf", nominatie 2017
Amnesty International - BVH
"Handelsmissie China - Majesteit", zilver 2016
Amnesty International - BVH
"Handelsmissie China - Dijksma", zilver 2016
Amnesty International - BVH
"Handelsmissie China - Van Rijn", zilver 2016
Alzheimer Nederland - N=5
"Radioreclame", zilver 2015
Trouw - KOKORO
"Bootvluchteling", brons 2015
Trouw - KOKORO
"Operatie", brons 2015
Trouw - KOKORO
"Privacy", brons 2015
Federal Express - White Rabbit Budapest
"The Fastest Spot - UPS", Silver Lion Campaign - Consumer Services 2018
Hungary
Federal Express - White Rabbit Budapest
"The Fastest Spot - DHL", Silver Lion Campaign - Consumer Services 2018
Hungary
Road Safety Council - 303MullenLowe
"Time with mum"
Siren Award 2017
Australië
Maltesers - Clemenger BBDO Melbourne
"Texas Chainsaw Massacre"
Siren Award 2016
Australië
Zenders
NPORadio1
NPORadio2
NPO3FM
NPORadio4
NPORadio5
Radio 538
Radio Veronica
Radio 10
Sky Radio
Qmusic
100% NL
SLAM!
Sublime FM
BNR
Classic FM
RadioNL
Radio 8FM
Waterstad FM
Simone FM
Groot Nieuws Radio
Omroep Brabant
Omroep Gelderland
Omroep West
Omroep Zeeland
Omrop Fryslan
Radio Drenthe
Radio Noord-Holland
Radio Oost
Radio Noord
L1 Radio
Méér met radio...
RAB is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations en staat voor het vermarkten van radiokennis en het inspireren over radioreclame voor de adverteerder en haar adviseurs.